Fly til Cairns 10-12. oktober.           London - Hong Kong                          Hong Kong - Cairns

Ventetid i Hong Kong 11. Oktober 2016

Endelig i Cairns. Veldig frodig og pent.

Stranda er søle med pelikaner og måker.Gresshoppe ca 10cm.

Lori i palme. Alt rett utenfor hotellet! Snart Jul her au.

Fredag 14. på Great Barrier Reef.

Vi har henta leiebilen. Det krevde litt konsentrasjon å kjøre på feil side av veien, spesielt i kryss og rundkjøringer, men ingen ulykker enda.

Bilen er utstyrt med kjøleskap, telt, campingsenger, stoler, bord, gasskokeapparat, stor redskapsveske, 4WD, automatgir, 2,8l diesel turbo, svære dekk, vinsj, så mulighetene for å greie seg er nok bra!

Lumholtz lodge(www.lumholtzlodge.com.au).
Drevet av en dame som tar seg av kengurubabyer. Dette er fugler og dyr som hun har i hagen eller inne i huset.

17.10. Vi har jaktet(foto) på platypus(nebbdyr). Vi så mange, men de er vanskelige å fotografere da de er på overflaten i veldig kort tid. Og de var små, bare litt over 1 kilo og ca. 30cm lange.

Etter middag blir rester gitt til små kenguruer og possum. de står utenfor og venter. Under middagen har Margit en trekengurubaby innenfor blusen. Den spiser avokado.

Vi besøkte også et flaggermushospital!

Flaggermusfilm

Vår første og hittil eneste kakadue.

Vi har vært uten internett i et par dager. Nå er vi på lufta igjen.

Daintree 18. til 20. oktober

Et fantastisk sted. Daintre Village Bed and Breakfast. Drevet av en pensjonert pilot!! Petimeter. Alt er OK! Fokostoppdekningen
etter fargen på blomstene som ble plukket før frokost. Alt matchet! I tillegg holdt et par med sunbird å bygge rede rett ved siden av frokostbordet.

Cape York fra 20. oktober
Vi startet lett til sinns og i stor fart, men det ble fort stopp. Vi punkterte etter bare et par kilometer grusvei. Fram med jekk etc. i 35 varmegrader. Midt i et veiarbeidsområde. Dette ble til vår hjelp, for etter en stund kom det en "formann" og hjalp til. Uten hans hjelp hadde vi hatt problemer med å få løsnet reservehjulet. Han kalte det et mongo system. For jobben fikk han noen øl og 50AUD. Vi returnerte til Laura. der var dekkmannen borte, men fruen, som styrte butikk, motell og det hele innkvarterte oss på motellet til neste dag. Og da viste munnhellet at det aldri er så galt at det ikke er godt for noe sin riktighet. Damen foret nemlig rosakakaduer hver ettermiddag kl. 1645. Snakk om flaks.

Senere på ettermiddagen spiste vi middag på den lokale "røffe puben"  som en nabo på motellet kalte den(den eneste), sammen med dette ekteparet og to veiarbeidere. De lurte på om det var vi som hadde gitt 50AUD til en av deres kolleger. Nyhetene hadde tydeligvis spredd seg. Våre to middagskamerater foreslo da å slutte i veiarbeid og begynne å skifte dekk for turister! Utrolig koselig kveld.

Noen bilder fra Laura.

Film

På vei opp Cape York. Vi må kjøre mer enn 80km/t for å flyte på toppen av vaskebrettene.

Første overnatting på Bramwell Station, som er en farm på
30 kvadratkilometer!! Enkel standard, en rett til middag: gigantiske australske kjøttkaker servert på ståltallerkner.

Så et bad i Fruitbat Falls.

Vi har vært på toppen. Der var alt stengt, så vi dro nedover igjen og overnattet på Archer River Roadhouse.

Vi er ankommet Mareeba og er innkvartert på et idyllisk motell.
Noen bilder av rødhalet svart kakadue. Dårlige p.g.a avstand og mørke. Vi håper på flere muligheter. Mor er på vei med klesvask.

Det er andre systemer i sving her, ihvertfall på landsbygda.
De har egne alkoholutsalg med både øl, vin og brennevin. Disse er drevet av den aktuelle byens hotell. F.eks. får du kjøpt
25-pakk med øl. 4l rødvin kr 120,-. Øl koster omtrent som i Norge. På hotellets restaurant her i Mareeba blir du først henvist til et bord med et nr du må huske ved matbestilling. Etter å ha studert menyen går du til matdisken og bestiller. Deretter går du i baren og henter den drikka du skal ha. Den blir ikke servert. Maten blir servert.
Den siste kvelden mens vi speidet etter kakaduer kom en mann forbi. Vi ble geleidet inn på hans eiendom for å letter kunne finne kakaduene. Til ingen nytte.

26.10. Vi passerer Laura igjen på vei til Portland Roads i
Cape York. Til middag tok fruen og jeg 1-en porsjon Rumpsteak på deling. Kanskje opp imot 1 kg kjøtt. Vi klarte ikke alt selv om vi var to. Vi så en masse rosakakaduer igjen!

Vi har lett etter svarte kakaduer mange steder. Her satt de plutselig i veikanten. Pluss masse kenguruer.

Noen bilder fra Archer River Roadhouse

Bananer er en kjempeindustri her. De har en "sykdom" i jorda som bare går på bananplanter. Derfor har ingen adgang uten å bli desinfisert. Alle biler står parkert utenfor.

Det er tydelig at det kommer mye regn her. Flomskilt overalt. Det er målestaver i alle elveløp(som nå er knusk tørre). De dypeste er meket med DIP.

Det er mye annet interessant å se langs veien også. Millioner av termitt-tuer. Og de brenner av gammelt gras o.l før regntiden. Bilvrak blir bare stående. For dyrt å hente ut kanskje.

Her er "polet" oppe på søndager også, slik at du kan få kjøpt deg en 25-pakk med øl. Rødvin var det tomt for her ute i bushen.

Vi har nå kommet til Port Douglas. Australia-syden. Men det er ikke mulig å bade i havet her heller. Krokodillene truer. Litt trist med alle de flotte strendene som ikke kan brukes.

Vi har brukt dagen til å vaske alt det røde støvet fra Cape York av bilen. Til og med cab'n ble spylt innvendig. Alt campingutstyret(som vi ikke har brukt)måtte ut. Men ren ble bilen.

Frityrstekt korallørret!

Noen bilder fra en hel dag med fuglekikking.